Sömn – ”Klockan är 01:38 och jag kan inte sova”

6 april, 2015
Av

Sömn är väldigt viktigt för våra kroppar, för att vi ska vara friska och som unga växa och utvecklas. Sömn är extra viktigt för tonåringar, som är inne i puberteten och går i skolan. Har du svårt att somna på kvällarna? Här har du tips som kan hjälpa dig.

Om vi sover gott om nätterna blir det lättare att behandla stress, och vi klarar oss lättare genom dagen. Får man för lite sömn kan det bli svårt att koncentrera sig och lära sig saker, vilket visar hur viktigt det är med att få tillräckligt med sömn när man går i skolan. Om du gäspar dig genom hela dagen och har svårt att koncentrera dig på lektionerna är det dags att skaffa nya nattrutiner. Skol/arbetsdagarna kan bli så mycket bättre och lättare att ta sig igenom om man sover gott och tillräckligt om nätterna, försök att få minst åtta timmars sömn.

Nu vet vi hur viktig sömnen är för oss. Många ungdomar har nog svårt att sova om kvällarna. Hur ska man göra?

90 minuters-regeln 

På natten sover vi i cykler. När hjärnan kommer in i en cykel kommer du först in i lätt sömn, sedan djup sömn, sedan dröm, och till lätt sömn igen. Varje cykel pågår i ca 90 minuter, och du känner dig mest uppfräschad och pigg om du vaknar i slutet av en cykel, för då är du närmast ditt normala vakna tillstånd.

För att då öka chansen av att vakna i slutet av en cykel, bestäm den tid du vill gå upp, och räkna tillbaka 90 minuter, 90 minuter, 90 minuter, tills du kommer till en lämplig tid att somna på.
Säg att du vill gå upp 07:00. Då räknar du tillbaka med 90 minuters mellanrum: 07.00 – 05:30 – 04:00 – 02:30 – 01:00 – 23:30 – 22:00.

Så då ska du försöka somna vid antingen 22:00 eller 23:30, för att må som bäst när du vaknar på morgonen.


Innan du ska sova

  • Se till att du inte äter eller dricker precis innan du ska sova. Då sätter matsmältningssystemet igång och kan ställa till det för dig när du ska sova. Försök att äta 1-2 timmar innan du går och lägger dig.
  • Att äta en banan är naturligt lugnande och avslappnande för kroppen och hjärnan. Bananer innehåller en aminosyra som kallas tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret och främja glädje och avkoppling. Ett glas varm mjölk kan också vara avslapplande.
  • Försök hålla det svalt i ditt rum när du ska sova. Öppna ett fönster!
  • Sänk ljusstyrkan på mobilen/datorn. De utstrålar ett blått ljus som lurar din hjärna att det är dag. Den sista timmen innan du ska gå och lägga dig, kan du byta ut datorn, mobilen, surfplattan, mot en bok för att trötta ut ögonen, eller sänka ljusstyrkan.

När du försöker sova

  • Trötta ut hjärnan genom att få den att jobba, genom att till exempel räkna ner från 100 (eller ett högre tal), eller att tänka på ett djur på varje bokstav: Anka, Bäver, Clownfisk osv. Eller ta det på engelska; Ant, Bear, Chicken osv. Ändra kategori (t.ex. ätbart, namn) och språk.
  • Sov med strumpor. När blodflödet i fötterna minskar när du ska sova kan det hjälpa dig att somna om du håller fötterna varma.
  • Försök ta långa, djupa andetag, och gäspa. Även om det är en fejkad gäsp så gör det dig faktiskt trött.
  • Lyssna på världens mest avslappnande musik. Den här musiken är specifikt designad för att hjälpa dig att somna. Du kan lyssna på den gratis och lära dig mer om den via länken ovan.

När du ger upp

Ibland är det, som jag kallar det, en hopplös natt. Ingenting faller rätt, kroppen säger emot, din säng och ditt täcke säger emot. Ibland går det bara inte att somna. I dessa fall, är det okej att ge upp. Acceptera faktumet att, du kommer inte få mycket sömn i natt. Sätt dig med en bok eller en tidning och läs lite, försök trötta ut ögonen. Försök att inte ta upp mobilen, surfplattan etc (i så fall, se till att ljusstyrkan är nerdragen!). Testa att lyssna på musik, en ljudbok eller en podcast. Så är det att bara att försöka imorgon igen, och använd dessa tips!

 

Kommentarer:

  1. Erika Apell - 23 april, 2015 18:30

    Jätteintressant fakta! Även om jag genrellt sätt sover bra ska jag ta efter dina tips!