MD-kollo 2013

25 september, 2013
Av

image (8) Klockan 10.00 rullade bussarna från skolgården. ”…och så får ni sjunga vad som helst utom ”En busschaufför”, för då kastar jag av er.” säger han som kör när vi passerar Flemingsbergs station. Några börjar på skämt nynna melodin men slutar snart – busschauffören är en stor och till synes stark man och ingen tvivlar en sekund på att han inte skulle hålla vad han lovat.

Alla MD-klasser är på väg mot Barnens Ö! Vi ska delta i det sedan förra året årliga MD-kollot. Förväntan är tydlig i bussen och blir starkare ju närmare vi är, nästan lika stark som glädjen över att missa hela två skoldagar! Det är sant, två!

Färden som skulle ha tagit två timmar förlängs på grund av Barack Obamas besök här i Sverige, men det tjurar ingen över när busschauffören hojtar att vi ska titta ut genom fönstret – för där var Air Force One, Obamas personliga flygplan (fun fact: det planet som Obama befinner sig i blir automatiskt Air Force One eftersom den gers högsta prioritet). Vid ett är vi framme och lastar ur våra väskor ur bussen. Det serveras pastasallad och sen blir alla tilldelade rum och hus.

Eftermiddagen fylldes med bad, repetitioner, fotboll, spring, skratt och godisätande. På kvällen fick vi hamburgare och sen var det konsert! Alla klasser gick upp och framförde låtar och sen var det öppen scen. Den sista delen av konserten hängde ihop med nästa aktivitet – spökvandringen! Vår musiklärare Björn (utklädd, såklart) berättade en spökhistoria om en familj som blev hemsökt av andar. Vi fick sedan gå ut i blandade lag och ta reda på resten av historien.

När allt var löst och ”spökena” var borta grillades det marshmallows. Någon satt och spelade på en gitarr medan några andra satt och viskade lågt. Klockan 12 var vi på rummen och ett var det tyst.

Vi vaknade halv åtta nästa morgon. Då gällde packning, frukost, städning, rast och sen bar det hemåt! Trötta efter en lång natt var hemresan mindre livfull än den som gick dit, men då och då brast några ändå ut i sång!