Bokrecension: Hål i huvudet

28 mars, 2012
Av

Boken Hål i huvudet är skriven av Jenny Jägerfeld. Det är hennes första bok, den är skriven år 2006. År 2010 fick hon Augustpriset för sin andra bok – Här ligger jag och blöder. Självklart är det en extraordinär bok!

”Det känns som om jag har ett hål i huvudet där allt mitt lugn och förnuft långsamt sipprar ut. Och där ondskefulla tankar kan ta sig in obehindrat.” ur Hål i huvudet, av Jenny Jägerfeld

Boken handlar om 23åriga Minou. Hennes pojkvän dumpar henne och det förstör hela hennes värld. River ner alla väggar runt omkring henne. Hon vet inte vart hon ska ta vägen.

”Förvirrad, olycklig och trött drar Minou till Spanien för att få perspektiv på livet och börja om på nytt. För det är väl så man gör?”

Boken handlar om att komma över sorg. Och att hitta glädje. Det finns massor av människor i boken som känns som om de kunde vara på riktigt. När jag läst ett tag blir jag ganska trött på Minous lidande. Det kanske är elakt av mig, men det är inte roligt att läsa om någon som bara röker och dricker och tycker synd om sig själv och går runt och undrar vad det är för fel på henne. Men det är just vad den här boken handlar om.

Det är en jättebra bok!

Det som är bra med boken är alltså inte handlingen utan människorna, perspektiven och detaljerna. Den är välgjord, välgenomtänkt. Livets handling är inte så himla spännande alla gånger. Det kanske är därför vi läser böcker (och ser filmer och spelar datorspel…) För att ens egna liv kanske inte är så spännande alla gånger. Huvudpersonen har ett precis lika tråkigt liv som du – Grattis, du är inte ensam! Och boken är verkligen jättebra och definitivt läsvärd!