Bokrecension – Flickan från tjugotalet

Av

””Lara”. Hon låtsas inte om Tonya utan vänder sej mot mig.”Finns det någon anledning till att du vill avbryta din gammelmosters begravning?”
”Ja!”
”Nämligen…” Hon gör en undrande paus.
Gode Gud. Vad ska jag säga? Att en hallucination sa åt mej?
”För att… öh …”
”Säg att jag blev mördad!” jag tittar chockat upp och ser att flickan står framför mej. ”Säg det! Då måste de skuta upp begravningen. Säg det!” Nu står hon bredvid mej igen och skriker mej i örat. ”Säg det – säg det – säg det …”
” Jag tror att min gammelmoster har blivit mördad!” häver jag desperat ur mig

Det här var ett citat ur en otroligt humoristisk och trevlig bok som heter ” Flickan från tjugotalet” och är skriven av Sophie Kinsella (författaren till böckerna om shopaholicen Rebecca Bloomwood).
Den utspelar sig i London och handlar om Lara, en 27 årig tjej som för inte så länge sedan hade ett perfekt liv. Hon hade sin underbara pojkvän Joch och drev ett eget headhunter-företag tillsammans med sin superduktiga headhunter-kompis Nathalie. Men när Nathalie träffar sin stora kärlek under vad som skulle ha varit en kort semester, bestämmer hon sig för att stanna hos honom – och lämna Lara (som i princip inte vet någonting om headhunting) att själv driva företaget i samma veva som Joch gör slut. Ja, då känns livet inte så bra för Lara. När hon mitt under sin 105 åriga gammelmosters begravning säger att begravningen måste avbrytas så är hon inte den enda som tror att hon håller på att bli galen. Hon är nämligen den enda som ser och hör sin gammelmoster Sadies 23 åriga spöke som säger åt Lara att leta reda på hennes halsband.

Så från begravningen till polisstationen där Lara utan att själv riktigt förstått hur det gått till vittnar för att Sadie 105 år troligen har blivit mördad av sina sköterskor.

Sadie vill inte lämna Lara ifred utan dyker hela tiden upp på mer eller mindre lägliga ställen. I början tycker Lara att hon är en plåga, självisk och helt knasig. Och hon tjata hela tiden om att Lara måste hitta halsbandet som hon inte kan lämna jordelivet utan. Men när Lara lär känna sin gammelmosters yngre jag inser hon tillslut att det kanske inte bara är Sadie som behöver hennes hjälp, utan att Sadie kanske också kan hjälpa henne.

Det här är en helt fantastisk bok som alla borde läsa! Den har humor, mystik, kärlek, underbara karaktärer och är skriven med en hel massa fantasi!

Jag ger den fem björnar av fem möjliga!