Diska på lektionstid, varför?!

25 oktober, 2010
Av

Diska hemma är väl ok, men diska tiodubbelt så stora och många föremål i skolan - ja eller nej tack?

Ja, varför måste vi stå i disken? Vi missar ju viktiga lektioner! Ska vi stå i disken för att skolan inte har råd (för lite pengar) att anställa riktiga diskare kanske, eller har skolan någon hemlig plan på att så många som möjligt ska gilla att diska så de slipper anställa diskare!? Snart kommer vi väl få gå runt och städa två dagar var också! Alla tycker ju inte att det är roligt, men vi kanske står och diskar för att vi ska lära oss ur det går till i skolkökets disk, det är ju en sorts snabb utbildning i och för sig!

Det där tänkte jag innan jag stod i disken, hade tänkt att fråga ut Bogdan och rektorn! Men när jag stod i disken första gången så märkte jag att det var rätt roligt, och jag lärde mig hur jag skulle hantera situationer när det vart stressigt. Ett tips spring inte i köket! Lärorikt alltså. Vi diskade bara inte, vi ställde ned alla stolar, skar grönsaker, ställde fram allting på salladsbuffen etc. Men jag var fortfarande intresserad om varför vi barn ska stå i disken! Så jag frågade kökspersonalen rätt ut när vi satt och åt. Kökspersonalen (eller kockarna ska jag nog säga) berättade att för ungefär 3 år sedan så hade skoleleverna ett förslag på att de skulle diska, och så vart det! Så det är alltså barn som har kommit fram till att vi ska stå i disken! Undra hur de tänkte då säger jag!

Men det var ju länge sedan, så jag tycker att vi ska ha en ny omröstning på skolan om huruvida vi elever, vi barn, framtiden, ska diska, och se vad dagens elever tycker!

Jag skulle faktiskt vilja att vi tog bort den regeln eller vad det nu är, för vi elever missar ju lektioner, inte så många men i alla fall, tänk om några har ett prov vid 6:ornas lunchtid, när det är stressigt i disken, då missar de ju det!

Vad tycker du? Diska eller inte diska det är den stora frågan idag!

Ska eleverna diska?

Loading ... Loading ...

Kommentarer:

  1. Jacob - 26 oktober, 2010 14:23

    Jag går inte på dena skola men ska kanske börja så jag läser björkulla bladet. just nu går jag på skanskvarns skollan och där har dom en stor disk maskin så man bara ställer glasen/talrikarna i ett ställ som sedan en mat tant/gubbe drar ner på rular som rular in stället i disk maskinen AUTOMATISKT när disk maskinen blir klar med stället framför. Alttså ingen disk för elleverna.

    • Får man skriva vilket namn man vill här?^^ - 26 oktober, 2010 14:36

      Men samma sak på Södertörn bara att eleverna sköljer av disken innan dom knuffar in disken i diskmaskinen som diskar allt AUTOMATISKT :O
      Man lever väll inte på 1700-talet;)

      • Jacob - 26 oktober, 2010 14:58

        kanske det men vi behöver inte kölja av tarikarna(men vist man ser hur kökspersonalan lider när det fins sås till maten.). ps ag HATAR att diska.

  2. Jacob - 26 oktober, 2010 14:59

    sory jag glömde ett j så det står ag HA…

  3. Jacob - 26 oktober, 2010 15:01

    snäla Rösta nej i deta viktigadisk val. jag vill slipa diska om jag kommer in till den här skolan.

    • Random - 29 oktober, 2010 18:44

      Egentligen diskar du inte. Antingen så drar du i några backar och lyfter upp nya backar. Eller så drar du i en slang så det sprutar vatten. Eller så sorterar du tallrikar, bestick, glas etc.

      Kom på nu att det som är jobbigast är att skära grönsakerna i början innan alla börjar äta. Det kan vi skippa :D

  4. ida - 26 oktober, 2010 17:09

    författaren förklarar: en står framme där alla lägger sin disk och tar bort backar när det är fullt och skjuter dem backar med disk i till den som står och sköljer disk, en står vi den stora diskmaskinen och sköljer av allt NOGRANT, en står på anndra sidan diskmaskinen och sårterar all disk. och jag säger det, det blir STRESSIGT när martrucherna är !

  5. Jacob - 26 oktober, 2010 18:52

    ABSOLUT ingen stres för mig!

  6. Anna - 26 oktober, 2010 21:31

    Å andra sidan kan man ju se det från ett annat perspektiv. Om ni elever inte lägger två dagar av ert skolår, vilket är väldigt lite på en skala, så skulle skolan behöva anställa mycket mer personal vilket också skulle bli mycket dyrt. Dessa pengar skulle ju dras från matresurserna så att maten blir billigare och därmed sämre. Jag tycker att man kan bita ihop och diska i två dagar, det är inget man dör av och den lönen man får är otroligt värdefull.

    • ida - 27 oktober, 2010 15:25

      en vi diska ju flera gånger, ps jag skrev i min krönik att det är lärorikt också !

  7. Jacob - 27 oktober, 2010 17:58

    Jag diskar redan typ7 gånger i månaden på hemkunskapen. Det är hefskt när man gör pizza. jag vill inte tänka på hur det är att diska 100 talrikar med pasta grateng på!

  8. Jacob - 27 oktober, 2010 17:59

    Sory! inte hefskt. jag menar hemskt

  9. Random - 29 oktober, 2010 18:41

    Det är bara 6 dagar av 1 460 (4år).
    Och vad gör det om man missar några lektioner, bara bra och skönt enligt mig :)
    Skulle kunna diska lite fler dagar du får sluta tidigare (2)
    och får saker från cafeterian. Det är förövrigt inte jobbigt
    att diska, mer jobbigt när man tappar varma tallrikar å får sopa upp som jag..

    //Random

  10. Jacob - 29 oktober, 2010 19:17

    Jag gillar inte att diska. Så e det bara!

  11. Albin - 30 oktober, 2010 08:53

    Hej alla dom läser detta
    Jag förstår de som inte vill diska men samtidigt är det ju så det finns de som vill diska också. Och för att göra alla så glada och lyckliga som möjligt så tänkte jag att man kunde införa en regel som säger att alla som vill ska få diska men att det inte är någon tvång. Det är ju faktiskt väldigt lärorikt.

    Mvh Albin

  12. Cecilia wewel - 31 oktober, 2010 12:11

    Jag håller med Albin.
    Och till Ida: Grattis du har verkligen dragit igång en stor DISKution. Jag vill också påpeka att dom flesta av er som komenterat stavar till och med sämre en jag och det vill inte säga lite. Om man har något viktgt att säga tar felstavning ner effekten betydligt.

    /En som ofta stavar fel

    • ida - 31 oktober, 2010 14:35

      haha alla borde nog tänka på det, bra påpekning eller vad man nu säger, cecilia. ! men stavar jag ofta fel.. ?

      • Cecilia wewel - 5 november, 2010 16:44

        Inte direkt. I din berättelse reagerar jag bara på slarvfe (<som det jag själv nyss gjorde)och ibland sär skrivningar(<som den jag själv nyss gjorde, läs högt så förstår du ännu mer vad jag menar, det kan bli väldigt tokigt)

  13. ida - 31 oktober, 2010 14:34

    bra ide albin ! jag kanske ska samla alla ideer och framföra dem till rektorn … mvh hon som skrev denna krönika ..–

  14. Andreas Hultqvist - 11 november, 2010 11:19

    Har man prov får man lämna under tiden och göra sitt prov, och sedan fortsätta arbetet

  15. Henrik Witt-Strömer - 11 november, 2010 11:22

    Jag tycker att det var ett bra tips att inte springa i köket. För då kan jag drabbas av hjärtattack!!!

    • ida - 11 november, 2010 17:43

      drabbas av hjärtattack ? jobbar du i köket ?

      • Andreas Hultqvist - 18 november, 2010 14:22

        Ja.

  16. E - 14 november, 2010 00:20

    Man får tröjor – så varför inte? :D

    Dock ska man väl kanske begränsa diskdagarna till få sådana, elelr kanske göra dem frivilliga? För det är inte kul om man får dem förlagda till en dag med viktiga lektioner…

  17. :) - 14 november, 2010 22:05

    Jag tycker det är kul att stå i köket, och det är ju bara 2 gånger per läsår? Om det är ett viktigt prov så kan man ju får ba att göra diskdagen någona annan gång? :)♥

  18. Anna - 17 november, 2010 09:11

    ”Jag diskar redan typ 7 gånger i månaden på hemkunskapen. Det är hemskt när man gör pizza. jag vill inte tänka på hur det är att diska 100 talrikar med pastagratäng på!”

    För det första så diskar du inte tallrikarna. Du rullar in dem i maskinen och plockar sedan ut de rena tallrikarna i matsalen igen. Det är mycket enkelt och man behöver inte ens bli kladdig om fingrarna.

    För det andra så tycker inte jag att du ska klaga över att du behöver diska, det är precis lika självklart som allt annat ansvar man har. Precis som att spola efter sig i toaletten, städa sitt rum och torka upp det man spiller så är det lika självklart att man städar upp där man är med och skitar ned!

  19. jonas 9md - 25 november, 2010 08:22

    jag tycker att man borde göra det i 6:an och 7:an för då missar man inte allt för mycket men i 8:an och 9:an är det en helt annan femma för då börjar man med betyg och plugget börjar på ALLVAR!!!!!

  20. ida - 26 november, 2010 17:09

    jag håller absolut med dig jonas 9md!

  21. E - 27 november, 2010 23:50

    Diska i nian behöver man ju inte göra, vilket är bra. I nian går man till skolan hur sjuk eller död man än är, för man hinner inte missa någonting.