Den stora läxdebatten

31 maj, 2010
Av

Att helt och hållet ta bort läxor är väl alla elevers högsta dröm, något man bara fantiserar om trots att man vet att det aldrig kommer bli så. Men är det egentligen så självklart att man ska ha läxor i skolan? Ta chansen att själv påverka!


Alla känner säkert igen det klassiska inlärningsmönstret man allt som oftast faller in i under terminerna. Man tar sig igenom lektion efter lektion, försöker komma ihåg så mycket som möjligt av det som sägs och sedan släpar man hem alla skolböcker för att sitta vid sitt skrivbord hemma och nöta in allt man behöver kunna till det kommande provet, många reflekterar inte ens över faktumet att i princip all kunskap som tar form inte längre gör det i skolan. Detta är förstås en väldigt tråkig insikt, men det har faktiskt utan tvekan blivit svårare och svårare att förneka att de flesta har tappat fokus på effektiviteten som borde råda under lektionerna och inte hemma.
- Skolan är egentligen bara en förvaring, medan alla föräldrar jobbar måste man ju ha någonstans att göra av alla barn, så då buntar man ihop dem och sätter dem i skolan, säger Mikael Tylmad, en av skolans datakillar, halvt på skoj och halvt på allvar. Och det är lite det spåret jag själv faller in på i min tankegång kring detta, skolan har mer blivit en sorts masslagring av elever istället för en plats med inlärning av nya spännande kunskaper.

Vad beror då detta problem på? Skolans bristande engagemang eller lata elever? Jag tror varken eller, min teori handlar mer om att vi lärare och elever tillsammans har fallit in i ett mönster som passar alla bäst i praktiken men som inte är det roligaste att leva efter. För att lärare ska få ut så mycket som möjligt av sin undervisning och undvika att någon blir underkänd på det kommande provet är det helt enkelt lättast att plocka fram lite läromaterial och skicka med eleverna hem så att de själva kan styra över sin inlärning. Visst, detta fungerar, men är det speciellt roligt? Och om en kunskap inte känns rolig eller intressant, vad händer då direkt efter provet? Jo, man glömmer bort alltsammans!

Ibland behöver man hjälp med bördorna, här får jag stöd av fem veckor gamla Misja när jag läser om första världskriget.

Ibland behöver man hjälp med bördorna, här får jag stöd av fem veckor gamla Misja när jag läser om första världskriget.

Lek nu med tanken att du skulle kunna lära dig allt du behöver till provet i skolan utan att plugga något alls hemma, om du istället för att bara få lära dig saker utantill faktiskt kunde få hjälp att förstå dem och lära dig tänka ett steg längre. Skulle du inte då komma ihåg detta bra mycket längre utan att ens behöva tänka på några prov? Om man slipper lägga halva sin fritid på läxor skulle man få mycket mer energi åt att ägna sig åt roliga aktiviteter, saker som faktiskt är viktiga för att du ska kunna prestera extra effektivt i skolan?

Min slutpoäng blir alltså; ta bort läxor! Dessa är endast nödvändiga om man av någon anledning halkat efter och behöver ta igen. Istället tycker jag att alla lärare bör se över hur de planerar sina lektioner och verkligen utnyttja tiden de har och undervisa effektivt. Om man som elev kan se till att fokusera till hundra procent under lektionen och slappna av på ledig tid slipper man dessa ständiga turer med böcker till och från skolan, en belöning som kan motivera till mer ansträngning än någonsin.

Håller du inte med om detta eller har du något annat att säga som passar in i diskussionen? Då har du nu chansen att få göra din röst hörd och bli publicerad i skoltidningen. Skriv en krönika eller debattartikel och skicka den till oss, om du har tur kanske det blir just din text som publiceras i tidningen. Bifoga även kontaktuppgifter så att vi kan få tag på dig om det behövs.

bladet@friskola.nu

Kommentarer:

  1. Jacob - 26 oktober, 2010 19:04

    jag tyker att det är för många läxor punkt slut!